All of Us Strangers

Είδος ταινίας: Δραματική, Ρομαντική, Φαντασίας
Σκηνοθεσία: Andrew Haigh
Σενάριο: Andrew Haigh, Taichi Yamada
Πρωταγωνιστούν οι: Andrew Scott, Paul Mescal, Jamie Bell, Claire Foy
Διάρκεια: 105’ 

Περίληψη

Ο Adam, ένας σαραντάχρονος σεναριογράφος, διανύει μια μακρά περίοδο επαγγελματικής και υπαρξιακής κρίσης. Ζει μόνος του σε ένα από τα πολλά κατά το πλείστον ακατοίκητα διαμερίσματα μιας νεόκτιστης πολυκατοικίας του σύγχρονου Λονδίνου. Ένα βράδυ, ενώ βλέπει στην τηλεόραση το βίντεο κλιπ της παλιάς (1984) επιτυχίας από τα χρόνια της παιδικής του ηλικίας The Power of Love του Βρετανικού συγκροτήματος Frankie Goes to Hollywood, ο νεαρός γείτονάς του Harry χτυπά την πόρτα του διαμερίσματός του, κρατώντας ένα μπουκάλι ουίσκι. Ο Harry τού ζητάει να μπει μέσα και να περάσουν το βράδυ μαζί. Ο Adam, μετά από μια αμήχανη συζήτηση όχι μόνο δεν τον ενθαρρύνει αλλά του κλείνει την πόρτα. Η σκέψη και μόνο για το τι θα μπορούσε να συμβεί ανάμεσά τους ανακαλεί στη μνήμη του τις εικόνες από το παρελθόν του και τις ενοχές του απέναντι στους γονείς του προς τους οποίους δεν πρόλαβε να εξομολογηθεί την ιδιαιτερότητά του ως ομοφυλόφιλου παιδιού, καθώς τους έχασε και τους δύο σε τροχαίο ατύχημα, όταν ήταν μόλις 11 χρονών. Οι σκέψεις αυτές τον οδηγούν πίσω στην επαρχιακή πόλη και στο σπίτι όπου μεγάλωσε ως παιδί. Εκεί, μοιάζει να βρίσκεται ξανά μαζί με τους γονείς του, όπως ακριβώς τους θυμόταν πριν από 30 χρόνια, λίγο πριν αυτοί πεθάνουν. Μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας τόσο ως προς τη σχέση του με τον Harry όσο και ως προς την επικοινωνία του με τους γονείς του θα προσπαθήσει να ορθοποδήσει και να συνεχίσει τη ζωή του αποδεχόμενος πλήρως τον εαυτό του.

Προσωπικές σκέψεις

Ο Βρετανός σκηνοθέτης και σεναριογράφος   Andrew Haigh υπογράφει ένα από τα πιο ζωντανά και πλούσια σε θεματολογία έργα, μείγμα υπαρξιακού, ρομαντικού, οικογενειακού, φανταστικού και queer δράματος. Η κινηματογραφική τέχνη του Andrew Haigh σαφώς κοιτάζει τα αστέρια. Μας έρχεται σαν ένα είδος ξαφνικού θαύματος. Όλα γεννιούνται, όλα πεθαίνουν, όλα ξαναγεννιούνται. Όπως στο σύμπαν. Από το βίντεο κλιπ στην τηλεόραση που διακόπτεται από την αρχή μέχρι το τέλος, εκρήγνυται το The Power of Love των Frankie Goes to Hollywood. Το τραγούδι, όπως και τα άλλα τραγούδια της ταινίας, μοιάζει με το πολυεπίπεδο σενάριο του ίδιου του Andrew Haigh. Αρχίζει, εξελίσσεται, διακόπτεται, ξαναρχίζει, σταματά, επιστρέφει στην πρώτη γραμμή, όπως αυτό που βιώνει και καταγράφει ο Adam.

Ο Andrew Haigh παραδέχεται: "Μου άρεσε τόσο πολύ αυτό το τραγούδι, όταν ήμουν ένα 11χρονο queer αγόρι που ζούσε στο προάστια της Αγγλίας! Η ιδέα ότι θα μπορούσα να το βάλω σε μια ταινία χρόνια και χρόνια αργότερα και να είμαι πολύ ανοιχτός σχετικά με τη σεξουαλικότητά μου και να κάνω ταινίες με queer περιεχόμενο είναι κάτι που ποτέ δεν πίστευα ότι υπήρχε πιθανότητα να υλοποιηθεί εκείνη την εποχή".

Η ταινία All of Us Strangers, που βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα (έτος έκδοσης 1978) του Taichi Yamada, είναι πρωτίστως μια οδυνηρή ιστορία μοναξιάς, η οποία "συντροφεύει" τον πρωταγωνιστή της, τον Adam, από την παιδική του ηλικία. Η μοναξιά του Adam προέρχεται από έναν συνδυασμό δεδομένων, όπως είναι η σεξουαλικότητά του (δυσνόητη για πολλούς, όπως αποδεικνύεται από τους διαλόγους με τους ίδιους τους γονείς του), το επάγγελμά του (ένας συγγραφέας πρέπει να απομονωθεί από τον κόσμο, για να δημιουργήσει άλλους κόσμους και χαρακτήρες) και ο τραγικός αποχωρισμός του από τη μητέρα και τον πατέρα του στην τρυφερή ηλικία των 11 χρόνων του, όταν τους χάνει και τους δύο σε τροχαίο ατύχημα. 

Από την άλλη, ο Harry, ο άλλος χαρακτήρας της ταινίας, δείχνει πιο εξωστρεφής. Είναι, όμως, έτσι; Όχι, βέβαια. Ολοφάνερα εθισμένος στο αλκοόλ και στα ναρκωτικά, εφόσον νιώθει ότι η οικογένειά του είναι απόμακρη, ενώ ο ίδιος μόνιμα στερείται αποδοχής, ουσιαστικής αγάπης και κατανόησης λόγω της επίσης queer προσωπικότητάς του. 

Ο Adam θα προσπαθήσει με αποφασιστικότητα να αντιμετωπίσει τους φόβους του, να επουλώσει τα τραύματα του παρελθόντος, να εκμαιεύσει, έστω με φανταστικούς διαλόγους, την υποστήριξη και την κατανόηση των γονιών του στο θέμα της ομοφυλοφιλίας του, προκειμένου να εξελιχθεί και να προχωρήσει τη ζωή του απαλλαγμένος από τις ανασφάλειές του. Και αυτό μπορεί να το επιτύχει μόνο με τη δύναμη της αγάπης. 

Οι πορείες του Adam και του Harry θα εξαρτηθούν εν ολίγοις από την αντιμετώπιση που θα έχουν από τους οικείους τους, τους φίλους τους και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Προφανώς και είναι ολέθριες οι συμπεριφορές της απόρριψης, του μίσους και του στιγματισμού, που ακόμη και σήμερα είναι συνήθεις σε βάρος ανθρώπων που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες ή κάθε είδους μειονότητες. Όσοι υιοθετούν αυτές τις συμπεριφορές δεν πρέπει να ξεχνούν ότι αύριο μεθαύριο μπορεί να ανήκουν και οι ίδιοι ή τα παιδιά τους σε ένα σύνολο αντίστοιχα στοχοποιημένο ή απόβλητο. Με τη σειρά της ας αναρωτηθεί επί του θέματος και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος, η οποία με τις αναχρονιστικές της εγκυκλίους και τα κηρύγματα μίσους κινείται πεισματικά πολύ μακριά από το κεντρικό ανθρωπιστικό μήνυμα της θρησκείας μας… "Αγαπάτε αλλήλους".























Δουλεύοντας δύο ρόλους τόσο ευαίσθητους και βαθείς ήταν πρακτικά αδύνατο ο Andrew Scott ως Adam και ο Paul Mescal (πρωταγωνιστής στη δραματική τηλεοπτική σειρά Normal People) ως Harry να μην καταλήξουν σε εξαιρετικές ερμηνείες. Ο Andrew Scott (…ο παπάς στην απολαυστική τηλεοπτική σειρά Fleabag) είναι αφοπλιστικά πειστικός στον ρόλο του Adam. Το στοχαστικό του πρόσωπο και οι πυκνές στιγμές σιωπής είναι αποτέλεσμα προσωπικής και βαθιάς κατανόησης και επεξεργασίας του χαρακτήρα. Η Claire Foy (πρωταγωνίστρια ως νεαρή Βασίλισσα Ελισάβετ στην ιστορική βιογραφική τηλεοπτική σειρά The Crown) στον ρόλο της μητέρας είναι εξαιρετική, αλλά ο Jamie Bell συγκλονίζει στον ρόλο του πατέρα, ιδιαίτερα στη σκηνή της αντιπαράθεσης με τον γιο του Adam και της ομολογίας του ότι ουδέποτε προσπάθησε να κατανοήσει τον ιδιαίτερο ψυχισμό του ως ομοφυλόφιλου και να τον βοηθήσει αποτελεσματικά.  

Αλέξανδρος Παπαδόπουλος

Βαθμολογία : 9/10

………………………………………………………………………………………..

Το τρέιλερ της ταινίας