Περίληψη
Προσωπικές σκέψεις
Ο σκηνοθέτης Andrew Dominik (The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford):
- Αφιερώνει μόλις 16 από τα 166 συνολικά λεπτά της ταινίας, προκειμένου να αναδείξει με τα πιο μαύρα χρώματα τη σχέση της επτάχρονης Norma Jeane με την ψυχικά διαταραγμένη μητέρα της Gladys. Ξεκινάει, λοιπόν, με τη σκηνή των γενεθλίων της μικρής και τη διαδρομή με το αυτοκίνητο μητέρας και κόρης προς τους φλεγόμενους λόφους του Χόλιγουντ. Οι λόφοι καίνε όπως ο θυμός της μητέρας, που θεωρεί ως αποκλειστικά υπεύθυνη την κόρη της για όλες τις αποτυχίες της ζωής της, με κορυφαία, βέβαια, την εξαφάνιση του άντρα της μετά από την ανεπιθύμητη και από τους δύο εγκυμοσύνη της και τη γέννηση της κόρης τους. Στο τέλος αυτής της διαδρομής η μητέρα καταλήγει σε Ψυχιατρικό ίδρυμα και η κόρη σε Ορφανοτροφείο.
- Παραλείπει τα εξαιρετικά δύσκολα χρόνια της Norma Jeane μέχρι την ενηλικίωσή της και με ένα μεγάλο χρονικό άλμα φτάνει απότομα στην αρχή της λαμπερής καριέρας της ως Marilyn Monroe στο Χόλιγουντ. Και ενώ ο θεατής περιμένει να πάρει ανάσα από την πολύ στενάχωρη ζωή της μικρής Norma Jeane, σύντομα αντιλαμβάνεται ότι η συνέχεια με τη Marilyn Monroe θα είναι ακόμη πιο ζοφερή.
- Τονίζει πειστικά ότι η καθιέρωση της Marilyn Monroe στο Χόλιγουντ δεν ήλθε τυχαία. Ο I.E. Shinn, ένας χαρακτήρας που παραπέμπει στον κυνηγό ταλέντων Johnny Hyde, τη συστήνει στον Mr. Z., έναν χαρακτήρα που παραπέμπει στον παραγωγό Darryl F. Zanuck της 20th Century Fox με κακοποιητικές πρακτικές προς τις γυναίκες ηθοποιούς ανάλογες με αυτές που αποκαλύφθηκαν αργότερα για τον γνωστό και βραβευμένο με Όσκαρ παραγωγό Harvey Weinstein (Shakespeare in Love). Οι ίδιες αυτές κακοποιητικές πρακτικές, καθώς παρέμειναν και πολλαπλασιάστηκαν στη βιομηχανία του θεάματος, οδήγησαν με αδήριτο τρόπο τις γυναίκες ηθοποιούς να καταγγέλλουν τις σεξουαλικές παρενοχλήσεις μέσα από το κίνημα MeToo.
- Επιτρέπει στη Marilyn Monroe μόνο ένα ευεργετικό διάλειμμα στη σεξουαλική της ζωή, σε μια περίοδο στην αρχή της καριέρας της, όταν βγαίνει ταυτόχρονα με τους γιους δύο διάσημων ηθοποιών, τον Charlie Chaplin Jr. και τον Eddy G. Robinson Jr. Ωστόσο, ακόμη και αυτό το παιχνιδιάρικο ερωτικό τρίγωνο, που βασίζεται σε φήμες και όχι σε γεγονότα, θα οδηγήσει τελικά σε δυστυχία.
- Εναλλάσσει το κινηματογραφικό κάδρο από το σχεδόν τετράγωνο 4:3 στο πανοραμικό και την εικόνα από το ασπρόμαυρο στο έγχρωμο, όπως εναλλάσσονται οι χαρακτήρες της Norma Jeane και της Marilyn Monroe μέσα στις διάφορες χρονικές περιόδους της ζωής της.
Ο διαχωρισμός μεταξύ των δύο ταυτοτήτων, της Norma Jeane και της Marilyn, γίνεται ακόμη πιο εμφανής, τόσο σε εμάς τους θεατές όσο και στην ίδια την ηρωίδα, στις σχέσεις που δημιουργεί με τους δύο από τους τρεις συζύγους της, τον Joe DiMaggio και τον Arthur Miller. Ο πρώτος τη ζηλεύει παθολογικά και της συμπεριφέρεται κακοποιητικά, ενώ και ο δεύτερος, που είναι πιο συγκαταβατικός, εκμεταλλεύεται τη φήμη της.
– Σε μια από τις πιο αμφιλεγόμενες στιγμές της ταινίας, σίγουρα από αυτές που θα επικριθούν περισσότερο, είναι η τολμηρή σκηνή μεταξύ της Marilyn Monroe και του John F. Kennedy, μέσω της οποίας η ηρωίδα υποβαθμίζεται ολοκληρωτικά ψυχή τε και σώματι. Ταυτόχρονα η όλη σχέση δείχνει να αποτελεί το τελειωτικό χτύπημα για τη Marilyn, λίγο πριν υποστεί μία ακόμη έκτρωση και λίγο πριν πεθάνει αργότερα κάτω από αδιευκρίνιστες ακόμη αιτίες.
Αντίθετα, ο σκηνοθέτης Andrew Dominik βλάπτει τη μνήμη της Marilyn Monroe, καθώς δείχνει να δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα σε ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες και όχι στα πραγματικά γεγονότα. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, οφείλουμε να του αναγνωρίσουμε τη γενναία του πρόθεση να προσεγγίσει κριτικά το ακραία αποκρουστικό πρόσωπο της αμερικανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας του Χόλιγουντ, που ενδεχομένως να είναι στην πραγματικότητα και ακόμη χειρότερο.
Οι γνωστοί ηθοποιοί Bobby Cannavale, ως Joe DiMaggio, Adrien Brody, ως Arthur Miller, και Julianne Nicholson, ως η μητέρα Gladys, με καλές γενικά ερμηνείες δείχνουν να υπολείπονται ερμηνευτικά από την πρωταγωνίστρια.
Αξιόλογο είναι το σάουντρακ της ταινίας από τους Warren Ellis και Nick Cave.
Αλέξανδρος Παπαδόπουλος
Βαθμολογία : 7/10
………………………………………………………………………………………
Το τρέιλερ της ταινίας