Κωμωδίες


Όλα ξεκίνησαν πριν από λίγες μέρες…
Στο τηλέφωνο η αδελφή μου, αφού μου απένειμε τα εύσημα για το TimeLineAlex και για τις αναρτήσεις του, σχεδόν ταυτόχρονα, διατύπωσε μια ουσιώδη απορία. «Γράφεις κατά κανόνα για σοβαρές ταινίες… Κωμωδίες δεν υπάρχουν να γελάσει λίγο το χειλάκι μας;». Της απάντησα με την ερώτηση που με ταλάνιζε καιρό. «Στ’ αλήθεια, με όλα αυτά που ζούμε, θέλεις να γελάσεις;». Δεν μου απάντησε. Η σιωπή της έβγαζε κάτι από την πίκρα της εποχής.

Γύρισα μερικά χρόνια πίσω. Τότε που χαιρόμασταν, που γελούσαμε, που ζούσαμε πραγματικά, γιατί εδώ και έναν χρόνο, με τους αλλεπάλληλους περιορισμούς και τους εγκλεισμούς, έχουμε χάσει, μαζί με πολλά άλλα, και τη χαρά της ζωής. Και χωρίς τη χαρά της ζωής είναι δύσκολο να γελάσει κανείς, ακόμη και με την πιο πετυχημένη κωμωδία. 

Ούτως ή άλλως η κωμωδία είναι δύσκολο είδος τέχνης. Το γέλιο έχει αξία, όταν προκύπτει αβίαστα, αυθόρμητα. Ως εκ τούτου είναι δύσκολο να προτείνει κάποιος μια καλή κωμωδία. Μια κωμωδία σε άλλους αρέσει και σε άλλους όχι, γιατί απλούστατα ο κάθε άνθρωπος είναι εκπαιδευμένος από την κοινωνία, την εποχή και την παιδεία του να γελάει με διαφορετικά πράγματα. Επίσης, σημαντικό ρόλο παίζει και η ιδιαιτερότητα της χρονικής στιγμής, γιατί γεννά κάθε φορά διαφορετικές συνυποδηλώσεις, διαφορετικούς συνειρμούς. Αλλιώς ήταν, λογουχάρη, να βλέπεις μια κωμωδία επί βαθέως ΠΑΣΟΚ, αλλιώς επί ΣΥΡΙΖΑ και αλλιώς μέσα στο ζοφερό περιβάλλον που δημιούργησαν οι συγκυρίες και οι επιλογές των αρίστων της ΝΔ. Για του λόγου το αληθές θα αναφέρω την πολύ πετυχημένη κωμωδία του 2015 The Intern (Ο αρχάριος) με την Anne Hathaway και τον απολαυστικό Robert De Niro. Όσοι την είδαν το 2015, ασφαλώς και θα γέλασαν με την ψυχή τους ιδιαίτερα οι νέοι συνταξιούχοι. Δεν είμαι, όμως, σίγουρος αν θα γελάσουν το ίδιο όσοι δουν ή ξαναδούν την ταινία τώρα. 

Εξάλλου, υπάρχουν διαφορετικά είδη κωμωδίας, το καθένα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του. Έχω δει κωμωδίες καταστάσεων, στις οποίες το γέλιο προκαλείται μέσα από τις περίεργες και ξεκαρδιστικές καταστάσεις, στις οποίες εμπλέκονται άθελά τους οι πρωταγωνιστές. Κολεγιακές κωμωδίες, στις οποίες κυριαρχούν οι φάρσες και τα σεξουαλικά υπονοούμενα. Σατιρικές κωμωδίες, στις οποίες αναδεικνύονται τα κακώς κείμενα της εκάστοτε κοινωνίας. Παρωδίες, με μπόλικο σαρκασμό ταινιών άλλων κατηγοριών. Ρομαντικές κωμωδίες, με τόνο βιογραφικό, νοσταλγικό, δραματικό, αστυνομικό έως και θρίλερ, ενίοτε με αφηγηματικό ύφος μιούζικαλ. Μαύρες κωμωδίες, που μπορεί να περιστρέφονται συνολικά ή μερικά γύρω από δυσάρεστες σεναριακές ιδέες και θέματα, όπως ο θάνατος και η βία. 

Στο πλαίσιο αυτό θα κάνω την προσπάθειά μου να προσεγγίσω (και όχι να προτείνω) κάποιες κωμωδίες (ταινίες ή σειρές), αρχίζοντας από τις νεότερες, με κριτήριο τις προτάσεις και τις διακρίσεις τους στις Χρυσές Σφαίρες και στα Όσκαρ του 2020 και του 2021. Θα τελειώσω με τις σταθερές αξίες, τις παλαιότερες κωμωδίες. Και όλες αυτές με τυχαία σειρά.  


Αλέξανδρος Παπαδόπουλος   


Υστερόγραφο

Η ανάρτηση αφιερώνεται στην αδελφή μου, που περνάει από δύσβατη ατραπό… Ωστόσο, έχει την ψυχική δύναμη και τη θέληση να στέκεται όρθια, πλάι στους αγαπημένους της, χωρίς να χάνει το χιούμορ της. Αυτή τη στάση ζωής διαμόρφωσε χρόνια τώρα από κοινού με τον σύντροφό της. 

Της εύχομαι από καρδιάς να αντέχει και… σύντομα να αρχίσει και πάλι να γελά ανοιχτόκαρδα με νέες χαρές.  


Οι νεότερες κωμωδίες 


Palm Springs

Ο Nyles (Andy Samberg) είναι καλεσμένος στο Palm Springs, στον γάμο της κολλητής φίλης της κοπέλας του. Ο ίδιος δεν θέλει να είναι ούτε στον γάμο ούτε σε σχέση με την κοπέλα του. Στη δεξίωση υπάρχουν οι γνωστοί αμήχανοι λόγοι, οι ντροπιαστικοί χοροί, τα υπαίθρια μπαρ, αλλά και η αδερφή της νύφης, η Sarah (Cristin Milioti), η οποία είναι το μαύρο πρόβατο της οικογένειας. Ο Nyles και η Sarah θα βρεθούν παγιδευμένοι στον χρόνο, αναγκασμένοι να ζουν τη μέρα του γάμου ξανά και ξανά σε μια κατάσταση από την οποία δεν μπορεί να τους γλιτώσει ούτε ο θάνατος. 

- Ρομαντική κωμωδία φαντασίας. Προτάθηκε το 2021 για 2 Χρυσές Σφαίρες. Διάρκεια 90’


The Prom


Σε μια μικρή συντηρητική πόλη της Ιντιάνα ο Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων ματαιώνει τον σχολικό χορό της αποφοίτησης, προκειμένου να αποτρέψει την παρουσία δύο ερωτευμένων μεταξύ τους κοριτσιών, της Emma και της Alyssa, στην εκδήλωση. Την ίδια στιγμή, στη Νέα Υόρκη, μια ομάδα ηθοποιών του Θεάτρου έρχεται αντιμέτωπη με τη διαφαινόμενη αποτυχία της καινούριας παράστασής της και ζητά απεγνωσμένα ένα διαφημιστικό τρικ, προκειμένου να στρέψει την προσοχή του κόσμου πάνω της. Αποφασίζουν, λοιπόν, όλοι μαζί να συμπαρασταθούν στη νεαρή Emma (Jo Ellen Pellman), καταφθάνοντας φουριόζοι στην Ιντιάνα, όπου η λάμψη τους δεν έχει και μεγάλη πέραση. 

Το καστ περιλαμβάνει μερικά μεγάλα ονόματα. Meryl Streep, James Corden, Nicole Kidman.

- Δραματική μιούζικαλ κωμωδία. Προτάθηκε το 2021 για 2 Χρυσές Σφαίρες. Διάρκεια 130’


Borat Subsequent Moviefilm 

Πρόκειται για το σίκουελ της επιτυχημένης ταινίας Borat του 2006. Η εισαγωγή της ταινίας βρίσκει τον Borat Sagdiyev (Sacha Baron Cohen) εξόριστο και ατιμασμένο από τους συμπατριώτες του για τον τρόπο με τον οποίο τους παρουσίασε στον έξω κόσμο κατά την πρώτη του αποστολή στις ΗΠΑ. Ο Πρωθυπουργός της χώρας του, του Καζακστάν, αποφασίζει τότε να του δώσει μια δεύτερη ευκαιρία. Τον ξαναστέλνει στην Αμερική, με την προϋπόθεση να παραδώσει στον Αμερικανό αντιπρόεδρο Μάικ Πενς ένα προσωπικό δώρο, προκειμένου να ανυψώσει την παρεξηγημένη τους χώρα στη διεθνή σκακιέρα και ιδιαίτερα στα μάτια του ηγέτη της Ντόναλντ Τραμπ. Στο ινκόγκνιτο αυτό ταξίδι του τον συνοδεύει η κόρη του Tutar (Maria Bakalova) με σημαντική και καταλυτική παρουσία.
Κορυφαία σκηνή: Τα τεστ κορωνοϊού στους κατοίκους της υπαίθρου στο Καζακστάν.

- Κωμωδία. Προτάθηκε το 2021 για 3 Χρυσές Σφαίρες και 2 Όσκαρ. Κέρδισε 2 Χρυσές Σφαίρες. Διάρκεια 95’


I Care a Lot 

Η Marla Grayson (Rosamund Pike) είναι μια κατ’ επάγγελμα δικαστική συμπαραστάτρια γηραιών ανθρώπων, που είναι ανήμποροι να αυτοεξυπηρετηθούν. Έχοντας στήσει μία επιχείρηση σε νοσοκομεία και ιδρύματα, αλλά και με την ακούσια συνδρομή ενός εύπιστου δικαστή, η Marla μεριμνά δήθεν για την πρόνοια και την ευτυχέστερη διαβίωση τους, ενώ στην πραγματικότητα κινείται μεθοδικά για την αφαίμαξη της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους. Όταν όμως θα γνωρίσει την Jennifer Peterson (Dianne Wiest), μια ιδιαίτερα ευκατάστατη ηλικιωμένη κυρία, θα βρεθεί αντιμέτωπη με τη μαφία, η οποία έχει υπό την προστασία της το τελευταίο θύμα τής Marla.

- Μαύρη κωμωδία θρίλερ. Η Rosamund Pike κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα 2021 για την ερμηνεία της. Διάρκεια 118’


Emma 

Η ταινία βασίζεται στο ομότιτλο βιβλίο της Jane Austen. Η γοητευτική, έξυπνη και πλούσια Emma Woodhouse, την οποία υποδύεται η ανερχόμενη Anya Taylor-Joy (The Queen's Gambit), είναι μια ανήσυχη «βασίλισσα των μελισσών» χωρίς ανταγωνισμό σε μια μικρή, σχεδόν βαρετή αγγλική πόλη. Σε αυτήν την απαστράπτουσα σάτιρα των κοινωνικών τάξεων και της δύσκολης ενηλικίωσης, βλέπουμε την προσπάθεια της ηρωίδας να ωριμάσει, να γλιτώσει από τους δύσκολους έρωτες και τις ρομαντικές κακοτοπιές, μέχρι τη στιγμή που θα συνειδητοποιήσει ότι η αγάπη ήταν δίπλα της από την πρώτη στιγμή.

- Ρομαντική δραματική κωμωδία. Η ταινία προτάθηκε για 2 Όσκαρ 2021. Η Anya Taylor-Joy προτάθηκε για τη Χρυσή Σφαίρα 2021 για την ερμηνεία της. Διάρκεια 124’


The Personal History of David Copperfield

Μεγαλωμένος με αγάπη από τη χήρα μητέρα του Clara και την καλοσυνάτη γκουβερνάντα του Peggotty, ο μικρούλης και φαντασιόπληκτος David Copperfield, θα δει να ανατρέπεται η ονειρική καθημερινότητά του, όταν θα μπει στο σπιτικό τους ο αυστηρός πατριός του Murdstone μαζί με την αδελφή του. Ο μικρός David θα αντιδράσει στους ακραίους κανόνες συμπεριφοράς του πατριού του και θα οδηγηθεί από την ειδυλλιακή επαρχία στα πάμφτωχα σοκάκια της πρωτεύουσας, για να πιάσει εκπαιδευτική εργασία στην φάμπρικα υαλικών του βάναυσου εκμεταλλευτή ανηλίκων Creakle. Η ενηλικίωση του David θα συμπέσει με τον θάνατο της λατρεμένης του μητέρας. Έχοντας δημιουργήσει κάποιες γνωριμίες στο Λονδίνο ο David Copperfield (Dev Patel), θα αποχαιρετήσει μια για πάντα το κάτεργο και θα προστρέξει στη μοναδική του συγγενή, την ιδιότροπη, αλλά πρόθυμη να τον βοηθήσει, εύπορη θεία του Betsey Trotwood (Tilda Swinton). Αυτή με τη σειρά της θα τον στείλει να εκπαιδευτεί, όπως αρμόζει στα άτομα της υψηλής κοινωνικής της τάξης, σε ένα από τα πιο δημοφιλή κολέγια της Βρετανίας.

Η ταινία βασίζεται στο λογοτεχνικό πόνημα «David Copperfield» του Charles Dickens, που είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της αγγλικής λογοτεχνίας.

- Δραματική κωμωδία. Ο Dev Patel προτάθηκε για τη Χρυσή Σφαίρα 2021 για την ερμηνεία του. Διάρκεια 119’


Once Upon a Time... in Hollywood 

Η ταινία ακολουθεί τη ζωή του ηθοποιού Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) και του κασκαντέρ κολλητού του φίλου Cliff Booth (Brad Pitt) στη χρυσή εποχή του Hollywood στα τέλη της δεκαετίας του '60. Οι καριέρες των δύο φίλων έχουν φθίνουσα πορεία και είναι αναγκασμένοι να αντιμετωπίσουν την υπαρξιακή τους κρίση, ενώ όλα γύρω τους δείχνουν να ακμάζουν και να αφθονούν. Στο πολύ όμορφο κάδρο, που στήνει ο σπουδαίος Quentin Tarantino, βλέπουμε εκτός από τα παραπάνω, τμήματα της ζωής της αδικοχαμένης Sharon Tate, που ενσαρκώνει η ιδιαίτερα εκφραστική Margot Robbie, το κίνημα των χίπις, τη στάση των Αμερικανών απέναντι στον Πόλεμο του Βιετνάμ και τον Charles Manson με τη διεστραμμένη συμμορία του. Το τέλος, μάλιστα, είναι άκρως ανατρεπτικό και έξω από κάθε πρόβλεψη. 

- Δραματική κωμωδία. Η ταινία το 2020 κέρδισε 3 Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης ταινίας κωμωδίας ή μιούζικαλ, καλύτερης β’ ανδρικής ερμηνείας για τον Brad Pitt και καλύτερου σεναρίου για τον Quentin Tarantino) και 2 Όσκαρ (καλύτερης β’ ανδρικής ερμηνείας για τον Brad Pitt και καλύτερης σκηνογραφίας). Διάρκεια 161’


Rocketman

Η ταινία αναφέρεται στη ζωή του μικρού ντροπαλού πιανίστα Reginald Kenneth Dwight και στην εξέλιξή του σε έναν από τους πιο εμβληματικούς μουσικούς, με παγκόσμια απήχηση, με το όνομα Elton John. Από την απόρριψη των γονιών του ως την λατρεία του κοινού, από τη σχέση του με τον μουσικό μάνατζερ John Reid, ως την προσωπική πτώση και επάνοδο, ένας ανηφορικός δρόμος με όχημα το μουσικό ταλέντο του ανάμεσα σε δύσκολα εμπόδια, ουσίες, επιτυχίες και στιγμές δόξας. Δυνατές ερμηνείες από τους ηθοποιούς, σε μία ταινία που ταξιδεύει τον θεατή στον μαγικό κόσμο της μουσικής και της δόξας μέσα από την διαδρομή του Elton John (Taron Egerton). 

- Βιογραφική δραματική ταινία με έντονα τα στοιχεία του μιούζικαλ, εφόσον η μουσική είναι πάντα σε πρώτο πλάνο. Ο Taron Egerton το 2020 κέρδισε τη Χρυσή σφαίρα α’ ανδρικού ρόλου. Η ταινία το 2020 κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα και το Όσκαρ στην κατηγορία του καλύτερου πρωτότυπου τραγουδιού. Διάρκεια 121’


Jojo Rabbit

Ο Jo Betzler (Roman Griffin Davis), ένα 10χρονο αγοράκι, μεγαλώνει κατά τη διάρκεια του Β' Παγκόσμιου Πολέμου χωρίς πατέρα στη ναζιστική Γερμανία μαζί με την καλόκαρδη και τρυφερή μητέρα του Rosie (Scarlett Johansson). Ο Jo, όπως και όλα τα παιδιά της ηλικίας του, υφίσταται τις δοκιμασίες της Ναζιστικής Νεολαίας. Αυτές, που έχουν ως στόχο να περάσουν στα μικρά παιδιά όλα τα στερεότυπα εκείνης της αρρωστημένης περιόδου. Έτσι, ονειρεύεται να φορέσει τη στολή με τις σβάστικες και να υπηρετήσει τον Χίτλερ. Ως αδύναμος αναζητά τη βοήθεια του φανταστικού του φίλου, Αδόλφου Χίτλερ, ο οποίος εμφανίζεται συχνά στο δωμάτιό του, για να τον ενθαρρύνει αλλά και να του υποδεικνύει να μισεί τους Εβραίους. Όμως, το όνειρό του δεν θα πραγματοποιηθεί. Τη μέρα της Ναζιστικής Νεολαίας ο Jo θα αποτύχει στις δοκιμασίες. Όχι μόνο δεν θα μπορέσει να σκοτώσει ένα κουνελάκι με τα χέρια του, αλλά θα τραυματιστεί από τα θραύσματα μιας χειροβομβίδας και το πρόσωπό του θα παραμορφωθεί. Οι φίλοι του θα τον κοροϊδεύουν ακόμη περισσότερο από πριν, δίνοντάς του το όνομα Jojo Rabbit. Όσο θα αναρρώνει, η μητέρα του θα τον σταματήσει από το Σχολείο. Στο σπίτι η ζωή του θα αλλάξει θεαματικά, όταν θα ανακαλύψει σε μια μυστική σοφίτα την έφηβη Εβραία Elsa (Thomasin McKenzie), την οποία η μητέρα του Rosie κρύβει από τους Γερμανούς. Ο Jo θα αντιληφθεί σύντομα ότι δεν υπάρχει λόγος να τη μισεί. Και σταδιακά, όταν θα αρχίσει να καταλαβαίνει την αλήθεια για την αντιστασιακή μητέρα του, θα νιώσει ότι πρέπει να ξυπνήσει από τον τυφλό φανατισμό του, να καταλάβει ποιος πραγματικά είναι, τι πραγματικά πιστεύει και να πάρει θέση απέναντι σε έναν αδίστακτο πόλεμο που σκοτώνει ανεπιστρεπτί την παιδική (και όχι μόνο) αθωότητα.

- Δραματική πολεμική κωμωδία. Ο Taika Waititi κέρδισε το 2020 το Όσκαρ του καλύτερου διασκευασμένου σεναρίου. Διάρκεια 119’


Knives Out

Ο εύπορος μεγαλοεκδότης και επιτυχημένος συγγραφέας μυθιστορημάτων μυστηρίου Harlan Thrombey (Christopher Plummer) βρίσκεται νεκρός με κομμένο τον λαιμό του με ένα μαχαίρι στο χέρι του στο δωμάτιο της έπαυλής του. Η υπόθεση μοιάζει εύκολη για την αστυνομία, εφόσον το όλο σκηνικό παραπέμπει σε μια συνηθισμένη περίπτωση αυτοκτονίας. Όμως, δεν είναι ακριβώς έτσι. Την ιδιαίτερη εκείνη μέρα ο παππούς Harlan είχε γιορτάσει με τα παιδιά και τα εγγόνια του τα 85α γενέθλιά του και είχε αντιδικήσει σχεδόν με όλους. Είχε κοινοποιήσει, μάλιστα, την πρόθεσή του να αλλάξει τη διαθήκη του εμφανώς δυσαρεστημένος από το γεγονός ότι όλοι τους διαχρονικά εκμεταλλεύονταν την προσωπική του περιουσία και εξαιτίας αυτού δεν προσπάθησαν να δημιουργήσουν κάτι δικό τους. Ο ίδιος, αντίθετα, είχε ξεκινήσει κυριολεκτικά από το μηδέν. Τα γεγονότα αυτά και η αμοιβή που δέχεται από άγνωστο πρόσωπο θα οδηγήσουν τον ντετέκτιβ Benoit Blanc (Daniel Craig) να ασχοληθεί σε βάθος με την υπόθεση, έχοντας την πεποίθηση ότι δεν είναι και τόσο προφανής η αυτοκτονία του παππού Harlan. Έτσι, όλα τα μέλη της οικογένειας και πιθανοί κληρονόμοι της οικογενειακής περιουσίας, η οικονόμος της έπαυλης Fran και η πιστή νοσοκόμα Marta Cabrera (Ana de Armas) θα υποστούν τις διαδικασίες της ανελέητης έρευνας του ιδιοφυούς ντετέκτιβ. 

- Δραματική κωμωδία μυστηρίου. Η ταινία το 2020 προτάθηκε για το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου και για 3 Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης ταινίας κωμωδίας ή μιούζικαλ, καλύτερης ανδρικής ερμηνείας για τον Daniel Craig και καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την Ana de Armas). Διάρκεια 130’


Ted Lassο 

Η Rebecca Welton (Hannah Waddingham), ιδιοκτήτρια της βρετανικής ποδοσφαιρικής ομάδας του Ρίτσμοντ προσλαμβάνει επίτηδες έναν προπονητή αμερικάνικου κολεγιακού ποδοσφαίρου, τον Ted Lasso (Jason Sudeikis), ώστε η ομάδα της… να υποβιβαστεί. Στόχος της είναι να εκδικηθεί τον φανατικό υποστηρικτή και πρώην ιδιοκτήτη της ομάδας, αλλά και πρώην άντρα της, που την απάτησε. Ο Ted Lasso χωρίς να γνωρίζει αυτές τις λεπτομέρειες αναλαμβάνει να γίνει προπονητής ευρωπαϊκής ομάδας ποδοσφαίρου χωρίς προηγούμενη εμπειρία σε αυτό, αφού στην Αμερική ήταν προπονητής του ράγκμπι. Ο Ted Lasso, βλέποντας ότι το κλίμα μεταξύ των παιχτών είναι άσχημο και η ομάδα είναι ένα σκορποχώρι,   βάζει στόχο να τους δείξει όλη την ποιότητα που έχουν μέσα τους και να τους πείσει να χτίσουν γέφυρες επικοινωνίας, κατανόησης και συνεργασίας για τον κοινό τους στόχο. Τη σωτηρία της ομάδας από τον επικείμενο υποβιβασμό. 
Προσωπική επισήμανση: Η όλη κατάσταση θυμίζει αρκετά διοίκηση Γιάννη Αλαφούζου (…και στο βάθος Jigger) και γενικά τον ποδοσφαιρικό Παναθηναϊκό με τα όσα ευτράπελα συμβαίνουν στην ιστορική και πολύπαθη πλέον αυτή ομάδα από το 2012 και μετά…

- Κωμωδία. Σειρά 10 ημίωρων επεισοδίων για την 1η σεζόν. Ο Jason Sudeikis το 2021 κέρδισε τη Χρυσή σφαίρα α’ ανδρικού ρόλου στην κατηγορία τηλεοπτικής σειράς κωμωδίας ή μιούζικαλ.


The Great 

Η (μετέπειτα) Αικατερίνη Β’ (Elle Fanning) ταξιδεύει, γεμάτη όνειρα και ελπίδες, από τη Γερμανία στη Ρωσία, προκειμένου να παντρευτεί τον τσάρο της Ρωσίας Πέτρο Γ’ (Nicholas Hoult). Γρήγορα, βέβαια, οι προσδοκίες της θα διαψευσθούν, όταν θα γνωρίσει από την καλή όλες τις πτυχές του χαρακτήρα του παράφρονα συζύγου της. Η νέα της ζωή θα γίνει ακόμη πιο δύσκολη, όταν θα αρχίσει να συναναστρέφεται τους αυλικούς του παλατιού, άνδρες και γυναίκες, αλλά και τους ηγέτες της εκκλησίας και του στρατού. Όλους αυτούς, δηλαδή, που σαν κηφηναριό, ήξεραν μόνο να τρώνε, να πίνουν και να περνούν καλά, ενώ ο απλός κόσμος έξω από το παλάτι λιμοκτονούσε, συμμετείχε σε αιματηρούς πολέμους και πέθαινε από τις πανδημίες (ευλογιά). Έτσι, μαζί με την ξεπεσμένη ευγενή και πιστή της υπηρέτρια Mariel, τον κόμη Orlo και τον στρατηγό Velementov, θα συνωμοτήσουν εναντίον του διεστραμμένου αυτοκράτορα, στο όνομα μιας νέας Ρωσίας με πιο ανθρώπινο πρόσωπο… Viva la revolution! Huzzah… αλλά η επανάσταση οργανώνεται από την… κυρίαρχη τάξη.

Ο σεναριογράφος της σειράς Tony McNamara έγραψε και το σενάριο της ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου The Favourite. Φαίνεται ότι μελετά και εμπνέεται από τις δυναστείες που κυβέρνησαν τις αυτοκρατορίες της Ευρώπης πριν από τη δημιουργία των εθνικών κρατών. Το ιστορικό γεγονός, πως η Αικατερίνη Β’ της Ρωσίας υπήρξε υπέρμαχος του Διαφωτισμού και εισηγήτρια μιας παραλλαγής της απόλυτης μοναρχίας, γνωστής ως «πεφωτισμένης δεσποτείας», αποτελεί τον κεντρικό άξονα γύρω από τον οποίο διαδραματίζονται τα τεκταινόμενα αυτής της τηλεοπτικής σειράς. 

- Βιογραφική δραματική κωμωδία εποχής. Σειρά δέκα 50λεπτων επεισοδίων για την 1η σεζόν (Θα υπάρξει και 2η). Προτάθηκε το 2021 για 3 Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης τηλεοπτικής σειράς κωμωδίας ή μιούζικαλ, καλύτερης ανδρικής ερμηνείας για τον Nicholas Hoult και καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την Elle Fanning).


Emily in Paris 

Η νεαρή αμερικανίδα Emily (Lily Collins) μετακομίζει από το Σικάγο στο Παρίσι με στόχο να απογειώσει την ήδη επιτυχημένη καριέρα της στη διαφήμιση και στο μάρκετινγκ. Στο Παρίσι θα συναντήσει τη στριφνή διευθύντριά της Sylvie Grateau (Philippine Leroy-Beaulieu) και θα ζήσει διάφορες περίεργες εργασιακές καταστάσεις. Και φυσικά θα εμπλακεί και σε ένα ερωτικό τρίγωνο, στο οποίο ξεχωρίζει ο αρρενωπός γείτονάς της Gabriel (Lucas Bravo).

Η Lily Collins, κόρη του Phil Collins, είναι και η παραγωγός της σειράς. Η σειρά, λοιπόν, έχει ως προφανή στόχο να αναδείξει τη δική της παρουσία. Ντύνεται πάντα με προσεγμένα στυλιστικά ρούχα και κινείται με άνεση μέσα στα όμορφα τοπία, τους δρόμους, τα εστιατόρια, τα καφέ και τα αξιοθέατα του Παρισιού. Δεν πτοείται από την αμφισβήτηση της  διευθύντριας και των συναδέλφων της, έχει στα 23 της (!) έτοιμες λύσεις σε όλα τα προβλήματα και φυσικά είναι ποθητή από όλους τους άνδρες που την πλησιάζουν. Τα κλισέ είναι αμέτρητα, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αυτό… το παραμύθι δεν βλέπεται ευχάριστα. Ό,τι πρέπει για να ξεχνά κανείς για λίγο την πανδημία και τις ζοφερές συνέπειές της.

- Ρομαντική κωμωδία. Σειρά 10 ημίωρων επεισοδίων για την 1η σεζόν (Θα υπάρξει και 2η). Προτάθηκε το 2021 για 2 Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης τηλεοπτικής σειράς κωμωδίας ή μιούζικαλ και καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για τη Lily Collins).


French Exit 

Η 60χρονη Frances Price (Michelle Pfeiffer), μέλος της υψηλής κοινωνίας του Μανχάταν, είχε ένα σχέδιο. Να πεθάνει πριν τελειώσουν τα χρήματά της. Τα πράγματα, όμως, δεν έρχονται ακριβώς έτσι. Ο σύζυγός της Franklin (Tracy Letts) έχει πεθάνει εδώ και δώδεκα χρόνια. Με την τεράστια κληρονομιά του να έχει σπαταληθεί, η Frances ρευστοποιεί ό,τι έχει απομείνει από τα υπάρχοντά της και αποφασίζει να ζήσει τα χρόνια της ωριμότητας, σε ένα δανεικό διαμέρισμα στο Παρίσι. Στο νέο της σπίτι την συνοδεύει ο γιος της  Malcolm (Lucas Hedges), ένας νεαρός άνδρας χωρίς προσανατολισμό, και ένας γάτος με το όνομα Μικρός Φρανκ, ο οποίος μπορεί -μπορεί και όχι- να είναι η μετενσάρκωση του νεκρού συζύγου της. Μητέρα και γιος προσπαθούν να σχεδιάσουν ένα μέλλον που μοιάζει θολό, ενώ ο κοινωνικός τους κύκλος διευρύνεται με τους πιο απροσδόκητους και περίεργους τρόπους.

- Δραματική κωμωδία. Η Michelle Pfeiffer προτάθηκε για τη Χρυσή Σφαίρα 2021 για την ερμηνεία της. Διάρκεια 110’


Schitt's Creek 

Μια οικογένεια εκατομμυριούχων χάνει όλη την περιουσία της. Έτσι, αναγκάζονται όλοι τους να καταφύγουν στο τελευταίο εναπομείναν περιουσιακό τους στοιχείο, την αγροτική πόλη Schitt’s Creek, που είχαν αγοράσει οι γονείς για τον γιο τους ως μέρος μιας φάρσας. Έτσι, η μετακόμισή τους θα γίνει σε ένα μοτέλ αυτής της πόλης. Φυσικά, όπως ήταν αναμενόμενο, η οικογένεια κοιτά αφ’ υψηλού τους κατοίκους της πόλης, οι οποίοι με την σειρά τους τούς κοροϊδεύουν για την έλλειψη γνώσεων γύρω από την πραγματική ζωή. Με την πάροδο των χρόνων, σιγά σιγά, αρχίζουν να εντάσσονται στη νέα τους ζωή, ενώ οι ανατροπές είναι συχνές. Ο πατριάρχης της οικογένειας Johnny Rose (Eugene Levy) γίνεται πιο επιβλητικός και πιο συμπαθητικός. Δίπλα του είναι η γυναίκα του Moira (Catherine O'Hara). Η κόρη τους Alexis (Annie Murphy) ξεκινά μια νέα καριέρα. Αλλά υπάρχει και ο γιος τους David (Dan Levy), ο οποίος είναι η καρδιά της σειράς. Αρχικά εμφανίζεται ως ένας γελοίος πανσέξουαλ, όμως στην τέταρτη σεζόν ξεκινά για πρώτη φορά μια σχέση. Σταδιακά, έρχεται κοντά με τον επιχειρηματικό του συνεργάτη, τον Patrick Brewer. Στη συνέχεια φεύγει πληγωμένος για να επιστρέψει μετά…

- Κωμωδία. Η σειρά ξεκίνησε το 2015 και συμπλήρωσε ήδη 6 σεζόν. Το 2020 σάρωσε στα βραβεία Emmy, κερδίζοντας στις 9 από τις 15 κατηγορίες, στις οποίες προτάθηκε. Κέρδισε το 2021 δύο Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης τηλεοπτικής σειράς κωμωδίας ή μιούζικαλ και καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την Catherine O'Hara).


Fleabag

Η Fleabag είναι μια γυναίκα της μεσαίας βρετανικής τάξης, λίγο μετά τα 30, η οποία προσπαθεί να ξεπεράσει τον ξαφνικό χαμό της καλύτερής της φίλης. Διαχειρίζεται ένα καφέ μπαρ, που είχαν ξεκινήσει μαζί οι δυο τους στο Λονδίνο, ενώ η προσωπική της ζωή πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο. Χωρίζει από τον φίλο της με τον οποίο συζούσε και για να μη μείνει μόνη με τις σκέψεις της αποφασίζει να βάλει στο κρεβάτι της τον πρώτο τυχόντα. Η αδερφή της είναι παντρεμένη και θεωρητικά έχει βάλει τη ζωή της σε μια τάξη και ο πατέρας τους έχει παντρευτεί ξανά μετά το θάνατο της μητέρας τους, με τη μητριά τους (Olivia Colman) να μην τη συμπαθεί καθόλου. 

Η Fleabag απευθύνεται συχνά στο κοινό και για τον λόγο αυτό δενόμαστε γρήγορα μαζί της. Μπορεί να μη συμφωνούμε με πολλές πράξεις της και να θεωρούμε ότι υποβιβάζει τον ίδιο της τον εαυτό, αλλά εν τέλει μας ανοίγεται τόσο που την καταλαβαίνουμε. Είναι μια γυναίκα που προσπαθεί να αντιμετωπίσει το φάσμα της μοναξιάς. Ξεκινά ως κωμωδία και ακόμη και αν διατηρεί δυνατό το κωμικό της στίγμα μέχρι το τέλος, στην πορεία συνειδητοποιείς πως αυτό είναι καμουφλάζ για το δράμα που βρίσκεται στο επίκεντρο. Ακριβώς επειδή η Fleabag νιώθει τόσο μόνη και δεν μπορεί να ξεπεράσει το χαμό της φίλης της, για τον οποίο έχει μεγάλες τύψεις, αισθάνεται ότι όλα θα πάνε καλά όσο συνεχίζει και βρίσκει άνδρες διατεθειμένους να κάνουν σεξ μαζί της…

Η Phoebe Waller-Bridge, στον ρόλο της Fleabag, είναι η δημιουργός και πρωταγωνίστρια της σειράς, που είναι διασκευή ενός δικού της ομότιτλου βραβευμένου θεατρικού έργου από το 2013. Ίσως τα 12 επεισόδια της σειράς διάρκειας 25 λεπτών να φαίνονται εκ πρώτης όψεως λίγα για να γίνει μια σωστή ανάπτυξη των χαρακτήρων, αλλά εδώ δεν υπάρχει πρόβλημα αφού η ευφυέστατη αυτή σειρά αξιοποιεί πλήρως τον χρόνο που έχει στη διάθεσή της.

- Δραματική κωμωδία. Σειρά 2 σεζόν με συνολικά 12 25λεπτα επεισόδια. Δεν θα υπάρξει 3η σεζόν. Κέρδισε το 2020 2 Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης τηλεοπτικής σειράς κωμωδίας ή μιούζικαλ και καλύτερης γυναικείας ερμηνείας για την Phoebe Waller-Bridge).


The Kominsky Method

Ο Sandy Kominsky (Michael Douglas) είναι ένας ηθοποιός που έχει πλέον μόνο τη σχολή υποκριτικής του, αφού δεν τον παίρνουν σε καμία οντισιόν. Υπεύθυνος γι΄αυτό είναι ο Norman Newlander (Alan Arkin) και ιδίως η εταιρεία μάνατζερ που έχει. Ο Sandy παραμένει ακμαίος και δραστήριος, ενώ ο Norman έχει συμβιβαστεί περισσότερο με την ηλικία του. Εκείνος έχει άλλωστε και μια γυναίκα. Ο Sandy έχει τρεις αποτυχημένους γάμους και την κόρη του που απλώς τον ανέχεται. Οι ζωές των δύο είναι κάπως ετερώνυμες και γι΄αυτό έλκονται. Ο Norman έχει τη γυναίκα του, έχει μεγάλη οικονομική άνεση και σκέφτεται μόνο αρρώστιες, χάπια και… τσούξιμο στη διούρηση. Έχει επίσης και μια κόρη που μπαινοβγαίνει σε κλινικές αποτοξίνωσης. Ο Sandy δεν έχει εξοικειωθεί ακόμη με αυτά, αλλά η επαφή τους του δημιουργεί σταδιακά την ανάλογη ενσυναίσθηση. Το να ακούς τον Sandy και τον Norman να μοιράζονται ιστορίες φλερτ, νυχτερινών επισκέψεων στην τουαλέτα, απελευθερωμένου εντέρου και λειτουργικού ή όχι μορίου είναι από μόνο του μια συνθήκη γέλιου. Μπορείς απλώς να φαντάζεσαι τον ίδιο σου τον εαυτό στη θέση ενός εκ των δύο και να μη νιώθεις πλέον φόβο για το γήρας που έρχεται.  

- Δραματική κωμωδία. Σειρά 2 σεζόν με συνολικά δεκαέξι 30λεπτα επεισόδια. Κέρδισε το 2019 2 Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης τηλεοπτικής σειράς κωμωδίας ή μιούζικαλ και καλύτερης α’ ανδρικής ερμηνείας για τον Michael Douglas). Το 2020 προτάθηκε για 3 Χρυσές Σφαίρες (καλύτερης τηλεοπτικής σειράς κωμωδίας ή μιούζικαλ, καλύτερης α’ ανδρικής ερμηνείας για τον Michael Douglas και καλύτερης β’ ανδρικής ερμηνείας για τον Alan Arkin).


Οι παλαιότερες κωμωδίες


Bean

Ο Mr. Bean (Rowan Atkinson) εργάζεται ως επιστάτης στη Βασιλική Εθνική Πινακοθήκη της Βρετανίας. Οι υπεύθυνοι της Πινακοθήκης θέλουν να τον απολύσουν, επειδή κοιμάται σε ώρες υπηρεσίας. Περιέργως, όμως, αυτός έχει την εύνοια του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, οπότε κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. Για να απαλλαγούν από την παρουσία του, τον στέλνουν σε μία γκαλερί τέχνης του Λος Άντζελες, για να παρουσιάσει τον περίφημο πίνακα «Whistler’s mother». Εκεί, τον περιμένει ο πολυεκατομμυριούχος απόστρατος στρατηγός Newton (Burt Reynolds), που έχει αγοράσει τον πίνακα, για να τον δωρίσει σε τοπική γκαλερί. Από τη στιγμή που ο Mr. Bean πατάει το πόδι του στις ΗΠΑ οι καταστροφές διαδέχονται η μια την άλλη και δεν γλιτώνει ούτε ο περίφημος πίνακας. 

Analyze this

Ο διακεκριμένος ψυχίατρος της Νέας Υόρκης Dr. Ben Sobel (Billy Crystal) έχει να αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα. Ζει στη σκιά του διάσημου πατέρα του Ψυχιάτρου και ετοιμάζεται να ξαναπαντρευτεί. Την ίδια στιγμή βρίσκεται μπροστά σε ένα ακόμη μεγάλο και αναπάντεχο πρόβλημα. Καλείται να βοηθήσει τον αρχιγκάνγκστερ της Νέας Υόρκης Paul Vitti (Robert De Niro), ο οποίος βασανίζεται από έντονες κρίσεις άγχους που τον καθιστούν… ανίκανο να σκοτώσει ή να προβεί σε πράξεις βίας. Ο Dr. Ben οφείλει να θεραπεύσει τον διάσημο ασθενή του μέσα στην πιεστική προθεσμία δύο εβδομάδων, καθώς επίκειται η ετήσια συνάντηση των αρχιμαφιόζων Big Apple's Mafia Dons και ο Paul Vitti πρέπει να είναι έτοιμος για όλα. 

Θεότρελοι διάλογοι και μοναδικές ερμηνείες από τους δυο πρωταγωνιστές.


American pie

Ο Jim (Jason Biggs) είναι έφηβος, υγιής, δυναμικός, ακόμη παρθένος και για τον λόγο αυτό αρκετά απελπισμένος. Μάλιστα, από τη στιγμή που οι γονείς του τον πιάνουν να παρακολουθεί ένα σκληρό πορνό στο καλωδιακό κανάλι, τα πράγματα γίνονται χειρότερα. Στο σπίτι, ο πατέρας του (Eugene Levy) αρχίζει να συμμετέχει με έναν έντονο και στα όρια της ταπείνωσης ζήλο σχετικά με τη σεξουαλική ανατροφή του γιου του. Στο σχολείο, μια πρώτη προσπάθεια με την όμορφη συμμαθήτριά του Nadia, έχει ντροπιαστικά αποτελέσματα. Η νέα του ελπίδα για την αποκατάσταση του ανδρισμού του είναι η Michelle, μέλος ενός γυναικείου συγκροτήματος και εξαιρετική σολίστας στο φλάουτο. Αφού εξαντλήσει όλες τις πιθανότητες να γνωρίσει, μέσω των γυναικών, τον απέραντο γαλαξία του σαρκικού έρωτα, ο Jim θα αποτολμήσει καινούργια σχέδια, το πιο ακραίο από τα οποία θα τον φέρει κοντά, πολύ κοντά με μια... μηλόπιτα.

Γυρίστηκαν αρκετά σίκουελ της ταινίας, όμως αυτή του 1999 ήταν –ως πρώτη– η πιο πετυχημένη.


Το κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο

Στον βασικό άξονα της ταινίας βρίσκεται η σύγκρουση δύο οικογενειών. Η πάμπτωχη οικογένεια Μπισμπίκη και η πάμπλουτη οικογένεια Δελαφράγκα. Από τη μία πλευρά η χαροκαμένη μάνα Λαυρεντία Μπισμπίκη, η πτωχή πλην τίμια κόρη της Μάρθα και ο γιος της Αρίστος που θαλασσοπνίγεται στα καράβια. Από την άλλη η μυστηριώδης Τζέλα Δελαφράγκα, ο αδίστακτος πατέρας της Βύρων Δελαφράγκας και η αγνή και ανυποψίαστη κόρη της Τζένη. Στην κόντρα των δύο οικογενειών παρασύρεται ο αδέκαστος δικηγόρος Στέφανος Μπάρας και η μητέρα του Θέκλα Μπάρα, ο γαμπρός της Λαυρεντίας, ο Γιακουμής, και μια σειρά από δευτερεύοντες ήρωες.

Οι Ρέππας-Παπαθανασίου φτιάχνουν μια εξωφρενική ιστορία με αξέχαστες ατάκες, σατιρίζοντας το μελόδραμα του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Πλήθος από ταλαντούχους ηθοποιούς μάς χαρίζουν απλόχερα υστερικό γέλιο. Μια από τις καλύτερες ελληνικές κωμωδίες του νεότερου ελληνικού κινηματογράφου. 


Home alone

Είναι η περίοδος των Χριστουγέννων και η οικογένεια McCallister ετοιμάζεται για διακοπές στο Παρίσι. Ο μικρότερος γιος της οικογένειας Kevin (Macaulay Culkin) μετά από ένα επεισόδιο με τον μεγαλύτερο αδερφό του Buzz κλείνεται στο δωμάτιό του, στον τρίτο όροφο του σπιτιού. Το επόμενο πρωί, ενώ η υπόλοιπη οικογένεια τρέχει για να φτάσει έγκαιρα στο αεροδρόμιο, ξεχνάει τον Kevin μόνο του στο σπίτι. Το να είναι μόνος στο σπίτι είναι διασκεδαστικό στην αρχή για τον Kevin, αλλά στη συνέχεια οφείλει να αντιμετωπίσει δύο διαρρήκτες, τον Harry (Joe Pesci) και τον Marv (Daniel Stern), που θα προσπαθήσουν να κλέψουν το σπίτι του την παραμονή των Χριστουγέννων. Ο Kevin ενεργεί γρήγορα καλωδιώνοντας το σπίτι με αυτοσχέδιες παγίδες, για να τους σταματήσει. 

Η υπόθεση όσο απίστευτη και αν φαντάζει είναι πανέξυπνα δοσμένη και με το χριστουγεννιάτικο περιτύλιγμά της είναι απλώς ακαταμάχητη. 


The Hangover

Δυο μέρες πριν παντρευτεί ο Doug (Justin Bartha) πηγαίνει στο Λας Βέγκας μαζί με τρεις φίλους του για ένα ξέφρενο εργένικο πάρτι. Την επόμενη μέρα όμως, οι τρεις φίλοι ξυπνούν και κανείς τους δεν θυμάται τίποτα. Το μόνο που ξέρουν είναι ότι για κάποιο λόγο, μια τίγρης βρίσκεται στο μπάνιο τους, ένα μωρό 6 μηνών βρίσκεται στην ντουλάπα της σουίτας που διαμένουν, και το σημαντικότερο... ο Doug ειναι άφαντος. Οι τρεις φίλοι, έχοντας λίγο χρόνο στη διάθεσή τους, θα πρέπει να μαζέψουν ό,τι στοιχείο έχουν στα χέρια τους για να θυμηθούν τι έγινε το προηγούμενο βράδυ, ώστε να βρουν τον Doug και να επιστρέψουν για τον γάμο.

Από τα μεγάλα κέρδη της ταινίας η παρουσία του Bradley Cooper στον ρόλο του Phil, αλλά και του ελληνικής καταγωγής Zach Galifianakis, ο οποίος τριγυρνώντας στη μισή ταινία με τα παντελόνια κατεβασμένα έκανε τους πάντες να μιλάνε για έναν από τους πιο πολλά υποσχόμενους κωμικούς του νεότερου Χόλυγουντ.


My big fat Greek wedding

Η Τούλα Πορτοκάλος (Nia Vardalos) έχει Έλληνες γονείς και ζει με την οικογένεια της στις Η.Π.Α. Το μεγαλύτερο πρόβλημα της οικογένειας είναι το μέλλον της Τούλας, που στα 30 της χρόνια, παραμένει ανύπαντρη. Οι Πορτοκάλος διατηρούν ελληνικό εστιατόριο με το όνομα «Dancing Zorbas» και θέλουν διακαώς για την κόρη τους Έλληνα γαμπρό. Η Τούλα, που δουλεύει στο εστιατόριο των γονιών της, αποφασίζει να πάρει μαθήματα υπολογιστών για να βοηθήσει τη θεία της στο ταξιδιωτικό της γραφείο αλλά και να δει λίγο περισσότερο τον εαυτό της. Έτσι, βρίσκει τον εμφανίσιμο Αμερικανό Ian Miller (John Corbett) και τον ερωτεύεται. Η σχέση τους προχωράει ιδανικά και ο Ian πολύ σύντομα της ζητάει να τον παντρευτεί. Οι γονείς, όμως, της Τούλας δεν είναι καθόλου μα καθόλου χαρούμενοι. Και αυτό γιατί ο υποψήφιος γαμπρός τους είναι προτεστάντης και χορτοφάγος και κυρίως... δεν είναι Έλληνας. Το ζευγάρι (και ιδίως ο Ian) θα υποστεί τις απίστευτες δοκιμασίες, μέχρι να πάρει την ευχή της ελληνικής οικογένειας και να φτάσει στον πολυπόθητο γάμο. 

Με προϋπολογισμό παραγωγής γύρω στα 5 εκατομμύρια δολάρια είναι μια από τις πιο κερδοφόρες ταινίες που έχουν γυριστεί ποτέ. Μόνο στις Η.Π.Α. ξεπέρασε τα 240 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις, γεγονός που την κατέστησε ως μια από τις πιο επιτυχημένες ρομαντικές κωμωδίες στην ιστορία του κινηματογράφου. Η Nia Vardalos κέρδισε το 2003 μια υποψηφιότητα για το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου, ενώ οι ήρωες της ταινίας μάς έκαναν να γελάσουμε δυνατά αλλά και να δούμε κομμάτια της καθημερινότητάς μας άλλοτε με κριτική και άλλοτε με ανάλαφρη ματιά.


Life of Brian

Η ιστορία παρακολουθεί τον Brian Cohen, έναν Εβραίο που γεννήθηκε την ίδια χρονιά με τον Ιησού, στο διπλανό στάβλο, και μεγάλωσε χωρίς πατέρα στην περιοχή της Ιουδαίας. Μια σειρά από αλλεπάλληλες παρεξηγήσεις και συμπτώσεις θα κάνουν τους πάντες να μπερδέψουν τον Μπράιαν με το Μεσσία, φθάνοντας μάλιστα στο σημείο να τον… σταυρώσουν κατά λάθος!

Η ταινία προσφέρει μια σειρά ξεκαρδιστικά σκετς. Οι Monty Python εναλλάσσονται σε 40 διαφορετικούς ρόλους και δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα σαρωτικού χιούμορ απέναντι σε κάθε στερεότυπη αντίληψη σε μια από τις ομολογουμένως δημοφιλέστερες βρετανικές κωμωδίες στην ιστορία του κινηματογράφου. Οι Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones και Michael Palin δρουν ως καμικάζι-αλτρουιστές, που δεν σταματούν σε κανένα ιερό μέχρι να φτάσουν σε ένα από τα πιο αντισυμβατικά και σουρεαλιστικά φινάλε. Τη σκηνή της Σταύρωσης, όπου στην κορύφωση του δράματος, όταν και η τελευταία ελπίδα για σωτηρία έχει εγκαταλειφθεί, ο Brian και οι υπόλοιποι σταυρωμένοι τραγουδούν σφυρίζοντας αισιόδοξα το διάσημο πια τραγούδι της ταινίας Always look on the bright side of life.


A fish called Wanda

H Wanda Gershwitz (Jamie Lee Curtis) είναι µια φιλήδονη κακοποιός, η οποία προσπαθεί να ανακαλύψει πού έχει κρύψει τη λεία ο φυλακισμένος πλέον αρχηγός της σπείρας. Ο Otto (Kevin Kline) είναι ο βοηθός της. Πρόκειται για έναν παρανοϊκό τύπο µε το μεγάλο προσόν να λέει ασυνάρτητες ιταλικές φράσεις, που λειτουργούν στη Wanda ως αφροδισιακό. Θύμα τους, ο δικηγόρος του φυλακισμένου αρχηγού, τυπικός Άγγλος, τον οποίο προσεγγίζει η Wanda µε σκοπό να εκμαιεύσει κάποιο στοιχείο. Συνεργάτης τους είναι ένας εκτελεστής µε τραύλισμα και υπερβολική αγάπη για τα ζώα. 

Κωμωδία της δεκαετίας του ’90 με τη σύμπραξη Βρετανών (κι εδώ συναντάμε μέλη των  Monty Pythons) και Αμερικανών δημιουργών. Αριστουργηματικό σενάριο, έξυπνη σκηνοθεσία, αξέχαστες ερμηνείες και σκηνές που γράψανε ιστορία. Μόνο  το ιδιαίτερο στριπτίζ του John Cleese να θυμηθούμε, φτάνει. 


The party 

O Hrundi V. Bakshi (Peter Sellers) είναι ένας καλοκάγαθος και αφελής Ινδός ηθοποιός. Η συμμετοχή του σε μια ταινία χολιγουντιανής παραγωγής δημιουργεί πολλά προβλήματα στους συντελεστές της και κυρίως στο σκηνοθέτη της Divot που εξαγριωμένος τον διώχνει από τα γυρίσματα, ενώ η επιθυμία του δεν περιορίζεται απλά εκεί, αλλά θέλει να τον απομακρύνει από τα κινηματογραφικά στούντιο όσο το δυνατόν πιο γρήγορα θεωρώντας την παρουσία του επικίνδυνη. Και ενώ οι απαραίτητες κινήσεις για την απομάκρυνση του Bakshi από τα κινηματογραφικά πλατό είναι πλέον γεγονός, αυτός καταλήγει, από λάθος, καλεσμένος σε ένα από τα αποκλειστικά για διάσημους πάρτι του Hollywood.

Η ταινία του Blake Edwards είναι μια κωμωδία που στηρίζεται στην σιωπηλή ερμηνεία του Peter Sellers, ο οποίος είναι απολαυστικός. Το γέλιο προκαλείται μέσα από τις εικόνες, τις εκφράσεις, την ινδική προφορά και τις αγωνιώδεις προσπάθειες του Bakshi να καλύψει τις γκάφες του και τελικά να γίνει ο βασικός πρωταγωνιστής μιας συγκέντρωσης, στην οποία δεν είχε καν προσκληθεί. 


Trading places 

Η ταινία του John Landis με τους υπέροχους Eddie Murphy και Dan Aykroyd έχει πολύ γέλιο, αλλά ταυτόχρονα και δυνατά μηνύματα για τον ρατσισμό και την απληστία. Μπορούν ένας άπορος και ένας πάμπλουτος να αλλάξουν θέσεις και ξαφνικά τα πάντα να ανατραπούν;

Το σενάριο βασίζεται σε μια έξυπνη ιδέα και οι δύο σπουδαίοι πρωταγωνιστές απογειώνουν την ταινία, καθώς δείχνουν να απολαμβάνουν την κάθε σκηνή.


The Nutty Professor

Αν και πετυχημένος στην καριέρα του ως ακαδημαϊκός, ο καθηγητής Xημείας Julius Kelp (Jerry Lewis) δεν τα καταφέρνει πολύ καλά με τα ερωτικά του. Άγαρμπος, ντροπαλός και τρομερά ανασφαλής με τα κορίτσια, ο Kelp δείχνει ανήμπορος να κερδίσει το ερωτικό ενδιαφέρον του αντίθετου φύλου, ειδικά της φοιτήτριας του Stella (Stella Stevens). Αυτό, όμως, θα αλλάξει ένα βράδυ όταν ο Kelp κατά τη διάρκεια διαφόρων πειραμάτων θα ανακαλύψει ένα μαγικό υγρό που θα τον μετατρέπει σε ένα sexy και cool τύπο, το alter ego του, τον Buddy Love. Το μόνο πρόβλημα με αυτό το μαγικό υγρό είναι ότι η αλλαγή μεταξύ των δύο διαφορετικών προσωπικοτήτων γίνεται ξαφνικά και πάντα στις πιο ακατάλληλες στιγμές. Θα μπορέσει ο καθηγητής Kelp να σταθεροποιήσει το μαγικό υγρό ή μήπως η συνύπαρξη των δύο προσωπικοτήτων θα δημιουργήσουν άπειρα προβλήματα για τον ίδιο;

Ο Jerry Lewis, που έχει σκηνοθετήσει την ταινία, μας κάνει να αγαπήσουμε τον ανασφαλή και σπασίκλα καθηγητή Χημείας Julius Kelp και να γοητευτούμε από τον καρδιοκατακτητή Buddy Love. Η εσωτερική διαμάχη αυτών των δύο προκαλεί ξεκαρδιστικές σκηνές και πολλές αμήχανες καταστάσεις μέχρι τη στιγμή που η καρδιά της Stella δοθεί ολοκληρωτικά σε έναν από τους δύο.

Ο παράξενος στο σκαρί και ιδιαίτερος στις μανιέρες του Jerry Lewis, άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία της κωμωδίας. Η σπασμωδική εκκεντρικότητα των κινήσεών του, τα βασανισμένα χαρακτηριστικά του προσώπου του και το τρίξιμο των φωνητικών του χορδών δημιούργησαν τη δική του σχολή (προπομπός μιας γενιάς κωμικών από τον Eddie Murphy μέχρι τον Jim Carrey). 


La Grande Vadrouille

Γαλλία, κατοχή. Ένα αγγλικό βομβαρδιστικό αεροπλάνο καταρρίπτεται πάνω από το Παρίσι από τους Γερμανούς. Το πλήρωμά του γλιτώνει, πέφτοντας με αλεξίπτωτα. Ο πρώτος, ο λοχαγός Sir Reginald (Terry-Thomas), προσγειώνεται στην λίμνη με τις φώκιες του ζωολογικού κήπου. Ο δεύτερος, ο Peter Cunningham (Claudio Brook), στις σκαλωσιές του ελαιοχρωματιστή Augustin Bouvet (Bourvil), ενώ ο τρίτος, ο Alan MacIntosh (Mike Marshall) στη στέγη του μεγάρου της όπερας την ώρα που ο νευρικός μαέστρος Stanislas Lefort (Louis de Funès) κάνει πρόβα με την ορχήστρα του. Ο Bouvet με τον Lefort θα κρύψουν αρχικά τους Άγγλους αξιωματικούς και στη συνέχεια μέσα από μια περιπετειώδη και σπαρταριστή διαδρομή και με τους Γερμανούς στρατιώτες να τους καταδιώκουν, θα προσπαθήσουν να φτάσουν στη ελεύθερη ζώνη του Βισύ.

Γυρισμένη 20 χρόνια μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, η ταινία του Gérard Oury, έχει μείνει στην ιστορία ως μία από τις καυστικότερες σάτιρες κατά του ναζισμού, αλλά και της στάσης της υπόλοιπης Ευρώπης απέναντί του. Ταυτόχρονα, έθεσε νέα υψηλά στάνταρ στον Γαλλικό κινηματογράφο και απέρριψε τα στερεότυπα. Δεν στηρίζεται σε εύκολα γέλια, αλλά στον παραλογισμό των καταστάσεων με τις οποίες μπλέκονται οι ήρωες. Για τον λόγο αυτό δεν στέκεται μόνο ως σπουδαία αντιναζιστική κωμωδία, αλλά και ως σπουδαίο αντιπολεμικό φιλμ. Να σημειώσουμε ότι ήταν η πρώτη αντιναζιστική σάτιρα που επιτράπηκε να προβληθεί στη Γερμανία.


Amici Miei

Βρισκόμαστε στην Φλωρεντία. Μια παρέα τεσσάρων φίλων κοντά στα πενήντα συνεχίζει να μαζεύεται και να σχεδιάζει φάρσες εις βάρος γνωστών και αγνώστων, προκειμένου να ξεγελάσει τον χρόνο που περνάει αδυσώπητα. Ο Giorgio Perozzi (Philippe Noiret) ζει με τον γιό του, ο οποίος απεχθάνεται την έλλειψη σοβαρότητας του πατέρα του. Ο Lello Mascetti (Ugo Tognazzi) είναι ένας ξεπεσμένος κόμης. Ζει σε ένα υπόγειο με την γυναίκα και την κόρη του, παρασιτεί με στυλ εις βάρος των φίλων του, δηλώνοντας βέβαια ότι δεν θέλει ελεημοσύνες από κανέναν, και κλείνει το μάτι σε νεαρά κορίτσια. Ο Rambaldo Melandri (Gastone Moschin), από τότε που έκλεψε τη σύζυγο ενός μεγαλογιατρού και φορτώθηκε παιδιά, σκυλιά και νταντάδες είναι η σκιά του εαυτού του. Την τετράδα κλείνει ο Necchi (Duilio Del Prete), ιδιοκτήτης μπαρ. Στην πορεία, ο προαναφερθείς μεγαλογιατρός Professor Sassaroli (Adolfo Celi) θα ενωθεί και αυτός με την παρέα των φαρσέρ, μιας συμμορίας που αποτελεί αποκλειστικά αντρική υπόθεση.

Η ταινία, που γεννήθηκε στο μυαλό του Pietro Germi και υλοποιήθηκε από τον Mario Monicelli, έγραψε τη δική της ιστορία ως κάτι πολύ περισσότερο από μια μεγάλη εμπορική επιτυχία της εποχής. Στέκεται ως πράξη αντίστασης σε μία νεκρή ιταλική κοινωνία, ως επανάσταση απέναντι στα στερεότυπα σοβαροφάνειας της μέσης ηλικίας, ως γενναία στάση απέναντι στο αναπόφευκτο του θανάτου. Το θρυλικό καστ, ανάμεσά τους και η Όλγα Καρλάτου, αποθεώνεται, οι ουρές στα ταμεία δεν έχουν προηγούμενο και, μέχρι σήμερα, τα αστεία και οι ατάκες της ταινίας αποτελούν σημείο αναφοράς. 


When Harry Met Sally

Ο Harry Burns (Billy Crystal) και η Sally Albright (Meg Ryan) έχουν μόλις αποφοιτήσει από το πανεπιστήμιο του Σικάγο. Γνωρίζονται τυχαία και συμφωνούν να μοιραστούν τη διαδρομή μέχρι τη Νέα Υόρκη με το αυτοκίνητο της Sally. Η Sally για να συνεχίσει τις σπουδές της και ο Harry για να αρχίσει την επαγγελματική του καριέρα. Από την αρχή δεν τα πηγαίνουν και πολύ καλά, αφού η Sally διαφωνεί με τον Harry ότι ανάμεσα σε έναν άντρα και μία γυναίκα δεν μπορεί να υπάρξει καθαρή φιλία. Όταν συναντιούνται ξανά τυχαία μετά από λίγο καιρό έχουν και οι δύο δημιουργήσει αποτυχημένους δεσμούς και προσπαθούν να ξαναβρούν το δρόμο της… ευτυχίας. Για άλλη μια φορά αποφασίζουν να παραμείνουν φίλοι. Η Sally προσπαθεί να συστήσει φίλες της στο Harry, μήπως και κάνει δεσμό με κάποια από αυτές. Το ίδιο κάνει και ο Harry για τη Sally με τους φίλους του. Μα οι φίλοι τους τα φτιάχνουν τελικά μεταξύ τους, ενώ η Sally με τον Harry εξακολουθούν να παραμένουν φίλοι και… μόνοι. Η σχέση τους είναι τέτοια που δεν μπορούν να προχωρήσουν σε ερωτικό δεσμό, αλλά και δεν μπορούν να χωρίσουν ο ένας από τον άλλο. Μέχρι που ένα βράδυ, τα πράγματα θα πάρουν μια άλλη απροσδόκητη τροπή. 

Η πανέξυπνη, καλογραμμένη και δροσερή κομεντί του Rob Reiner ανέβασε τον πήχη στο είδος και σύστησε στο κοινό τη ρομαντική κωμωδία με ύφος, στυλ και άποψη. Οι σπαρταριστοί διάλογοι από τη Nora Ephron, που παραπέμπουν στο σινεμά του Woody Allen, τα καυστικά σχόλια πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις και την αιώνια διαμάχη των δύο φύλων, οι σκηνές ανθολογίας (όπως ο οργασμός της Sally στο εστιατόριο) και η άψογη χημεία μεταξύ του πρωταγωνιστικού ζευγαριού διατηρούν αναλλοίωτη τη φρεσκάδα της ταινίας μέχρι σήμερα.    


Annie Hall

Η υπόθεση της ταινίας του Woody Allen είναι κατά βάση αυτοβιογραφική. Ο δύο φορές διαζευγμένος, αλλά επαγγελματικά επιτυχημένος Εβραίος κωμικός, Alvy Singer (Woody Allen), ζει μόνος του στο Μανχάταν. Μοιράζει τον χρόνο του ανάμεσα στις επαγγελματικές του εμφανίσεις, το σινεμά και τον ψυχολόγο του με τη βοήθεια του οποίου προσπαθεί να ανακαλύψει το συνδετικό κρίκο ανάμεσα στις παρούσες νευρώσεις του και στα στερημένα παιδικά του χρόνια. Και ενώ συμβαίνουν όλα αυτά γνωρίζει και ερωτεύεται την όμορφη και επίσης νευρωτική Annie Hall (Diane Keaton). Κατά τη διάρκεια της συμβίωσής τους, ο Alvy προσπαθεί να την ενθαρρύνει στην επίτευξη του ονείρου της, να γίνει τραγουδίστρια και να κατακτήσει το Hollywood. Οι συμβουλές του όμως, οδηγούν στη σταδιακή της ανεξαρτητοποίηση και στο δικό του αίσθημα ζήλιας. Ο χωρισμός είναι αναπόφευκτος και μετά από μια σειρά γεγονότων οι δρόμοι τους ενώνονται ξανά για να ανακαλύψουν ότι εξακολουθούν να είναι φίλοι.

Εγκεφαλικά αστείος, μελαγχολικά ρομαντικός, αδυσώπητα αυτοσαρκαστικός, δραματικός στην παραδοχή της ήττας του, ο Alvy έρχεται αντιμέτωπος και με τον τρόμο της μοναξιάς και με την παραδοχή του ανυποχώρητου ανδρικού εγωισμού μπροστά στη γέννηση μίας εξίσου σύγχρονης, ισότιμα ενδιαφέρουσας, ισάξια δυναμικής και το ίδιο συναισθηματικά ανάπηρης νέας γυναίκας. Η Annie είναι η νέα γυναίκα. Όμορφη, ευφυής, ξεχωριστή, ενδιαφέρουσα. Έχει το δικό της εκκεντρικό στυλ στο ντύσιμο. Τον κάνει να γελάει με έναν υπέροχο τρόπο. Δεν επηρεάζεται από τίποτα και από κανένα, έχει τη δική της γνώμη. Και ταυτόχρονα τους δικούς της δαίμονες. Συνεχώς ταραγμένη, κάπως ενοχική, σε σημείο που, σε κάποιες σκηνές, κυριολεκτικά μοιάζει να οπισθοχωρεί. 

Η ταινία θεωρείται σταθμός στη σπουδαία καριέρα του σκηνοθέτη, καθώς το 1978 κέρδισε 4 Όσκαρ.  


Monty Python and the Holy Grail

Η ευφυέστατη κωμική ομάδα των Monty Python έχει παραδώσει πολύ υλικό για να διαλέξει κανείς. Από το ξεκαρδιστικό και αυθάδικο φιλοσοφικό τους «Monty Python: The Meaning of Live», μέχρι την απολαυστικά βλάσφημη «Life of Brian». Η ταινία «Monty Python and the Holy Grail» όμως στέκεται από μόνη της ως... το ιερό δισκοπότηρο της κωμωδίας. Aναλαμβάνει να κατακρεουργήσει τον θρύλο του Βασιλιά Αρθούρου και των Ιπποτών της Στρογγυλής (Ελεεινής) Τραπέζης, στην αναζήτησή τους για το Άγιο Δισκοπότηρο. 

Η πιο αιχμηρή, ασύλληπτα θεότρελη, γκροτέσκα, αναρχική, σχεδόν πανκ ταινία των Monty Python, που θα έκανε μέχρι και τον Βασιλιά Αρθούρο να παραδώσει το θρόνο για τον μοναδικό λόγο ότι θα είχε πέσει κάτω από τα γέλια. Από το password στην γέφυρα του θανάτου, μέχρι τις αυθάδεις βρισιές του φρουρού στο γάλλο-κυριαρχούμενο κάστρο, και από τη χρήση καρύδας για το ηχητικό εφέ των οπλών των ανύπαρκτων αλόγων, μέχρι τη σουρεαλιστική μονομαχία με τον Μαύρο Ιππότη που δεν παραδίνεται ποτέ, οι Python αποδεικνύουν ότι δεν έχουν ούτε ιερό, ούτε όσιο, ούτε όριο στο πού μπορεί να τους οδηγήσει η κωμική τους φαντασία και ευρηματικότητα. 


The Great Dictator

Ο Μεγάλος Δικτάτωρ, η πρώτη ομιλούσα ταινία του Charles Chaplin ήταν (κυριολεκτικά και συμβολικά) πολύ μπροστά από την εποχή της. Σήμερα θεωρείται κλασικό αντιφασιστικό αριστούργημα, αλλά το 1940 ήταν ρίσκο. Γενναία κι αυθάδικη γαργάλισε το κοινωνικό ρουθούνι με το μουστάκι του Adenoid Hynkel, του παρανοϊκού δικτάτορα της Tomania που μιλάει αγγλικά ανακατεμένα με μια γερμανίζουσα διάλεκτο, αποσκοπώντας στον τονισμό της αυταρχικότητας του χαρακτήρα του ανελέητου δικτάτορα, στον οποίο, δυστυχώς, μοιάζει ο Εβραίος κουρέας πρωταγωνιστής της ιστορίας. 

Η ευρηματικότητα του Chaplin στα γκαγκς και την παντομίμα είναι παρούσα. Η διάσημη σκηνή που ο Δικτάτωρ παίζει με την σφαίρα Γη σαν να είναι το τόπι του παραμένει αξεπέραστο σχόλιο για την εγκληματική μεγαλομανία της εξουσίας, ενώ ταυτόχρονα η ναζιστική βαρβαρότητα που ιστορικά ακολούθησε με τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο δίνει στη σκηνή και μία έξτρα σαδιστική ψυχοπάθεια. Ο τρόπος που γελοιοποιεί τον ναρκισσισμό των ηγετών –ευφυής η σκηνή με την πιο κοντή και πιο ψηλή καρέκλα των Ναπολίνι/Μουσολίνι και Χίνκελ/Χιτλερ στο μπαρμπέρικο– είναι αξεπέραστος. Και το σπουδαιότερο από όλα είναι το πώς χειρίζεται την κωμωδία ώστε να χαλαρώσει τις άμυνες του κοινού, να ανοίξει αυτιά και καρδιές και να παραδώσει με πάθος και υγρό βλέμμα τον διάσημο πλέον, και πιο επίκαιρο από ποτέ, λόγο του φινάλε.


Borat

Το 2006 ο Sacha Baron Cohen μάς σύστησε κάτι τολμηρό, σοκαριστικό, ανίερο και δεν αναφέρομαι μόνο στο… μονοκίνι του. Στην ταινία που σκάρωσε με πρωταγωνιστή τον εαυτό του ως Borat, έναν φαινομενικά αφελή κάτοικο του Καζακστάν που πηγαίνει στην Αμερική για να εξερευνήσει την κουλτούρα, τα ήθη και τις αξίες της Γης της Επαγγελίας, χρησιμοποίησε την κωμωδία ως όπλο. Ο Borat είναι ο κωμικός-τρομοκράτης που, σε κάθε σκηνή, επιτίθεται στον καθωσπρεπισμό και την κανονικότητα μιας κοινωνίας που δεν μπορεί πια να δει το σωστό από το λάθος. Ξεστομίζοντας και τολμώντας πράγματα, που μόνο το χωρίς φίλτρο ασυνείδητο ενός τετράχρονου θα μπορούσε, ο Borat πετυχαίνει να αιφνιδιάσει, να διεισδύσει και να ξεσκεπάσει την αμερικανική υποκρισία. Να αφήσει τη χώρα, που 14 χρόνια μετά αναρωτιέται πώς εξέλεξε στην Προεδρία κάποιον σαν τον Ντόναλντ Τραμπ, πιο γυμνή κι από τον ίδιο στη διάσημη σκηνή με το μονοκίνι του.  


See No Evil, Hear No Evil

Ένας τυφλός, ο Wally (Richard Pryor) και ένας κουφός, ο Dave (Gene Wilder), είναι οι μοναδικοί αυτόπτες μάρτυρες σε φόνο. Η αστυνομία, με βάση την ιδιαιτερότητα του καθενός, δεν πιστεύει στα λεγόμενά τους και τους συλλαμβάνει ως ύποπτους για τον φόνο. Στο μεταξύ οι δράστες του εγκλήματος, ψάχνοντας για ένα χρυσό νόμισμα, προσφέρονται να πληρώσουν εγγύηση και να τους αποφυλακίσουν. Όταν, όμως, οι δύο συνεταίροι αντιλαμβάνονται με ποιους έχουν να κάνουν, δραπετεύουν από το αστυνομικό τμήμα και καταστρώνουν το δικό τους σχέδιο. Οι κωμικοτραγικές καταστάσεις διαδέχονται η μία την άλλη.

Η συνεργασία των Richard Pryor και Gene Wilder άφησε αναμφισβήτητα εποχή. Ο λόγος είναι η απίστευτη χημεία ανάμεσα στους σπουδαίους αυτούς κωμικούς, ακόμα και στην αντίθεση του χρώματος τους.


Young Frankenstein

Ο Dr. Frederick Frankenstein (Gene Wilder), ο εγγονός του Victor Frankenstein, είναι καθηγητής σε ένα κολέγιο Ιατρικής στην Αμερική. Ντρέπεται για την καταγωγή του και ισχυρίζεται πως το όνομά του προφέρεται Φρον-κεν-στίν (Fron-ken-steen). Ωστόσο, μόλις ειδοποιείται από τον δικηγόρο του, ταξιδεύει στην Τρανσυλβανία για να κληρονομήσει την οικογενειακή κατοικία των προγόνων του, το κάστρο Frankenstein. Εκεί, γνωρίζει τους δύο βοηθούς του στο εργαστήριο, την πανέμορφη Inga (Teri Garr) και τον καμπούρη Igor (Marty Feldman), αλλά και την παρανοϊκή οικονόμο Frau Blücher (Cloris Leachman). Στο περιβάλλον του πύργου θα βρει την έμπνευση να κάνει αυτό που έκανε ο παππούς του, δηλαδή να δημιουργήσει ζωή. Έτσι, θα προχωρήσει στα πειράματά του και θα πετύχει. Μόνο που το τέρας που θα προκύψει (Peter Boyle) δεν είναι σαν τα άλλα....

Η ταινία Young Frankenstein του Mel Brooks σηματοδοτεί μία από τις ωραιότερες κωμωδίες όλων των εποχών. Εμπνευσμένες ατάκες και ανατροπές, δηλητηριώδες χιούμορ και ανεπανάληπτοι διάλογοι ακόμα και ανάμεσα στους δευτερεύοντες χαρακτήρες, συνθέτουν ίσως την ωραιότερη σάτιρα ταινίας τρόμου.


The Full Monty

Στα όρια της οικονομικής καταστροφής, έξι άνεργοι εργάτες αποφασίζουν να φτιάξουν μια ομάδα ανδρικού στριπτίζ. Τα εμπόδια είναι πολλά, αλλά δεν το βάζουν κάτω.

Η ιστορία των άνεργων αντρών, που βρίσκουν μια εξωφρενική λύση στο οικονομικό τους αδιέξοδο, να γίνουν στρίπερς, είναι γραμμένη με τέτοια κατανόηση, τρυφερότητα και παραδοχή της ανθρώπινης ατέλειας που σε κάνει να κλαις και να γελάς, ειδικά με την τελευταία, κλασική πλέον, full monty σκηνή τους υπό τους ήχους του You Can Leave Your Hat On. Το γλυκόπικρο φιλμ του Peter Cattaneo ψηφίστηκε από τους συνδρομητές του Empire Online ως η καλύτερη βρετανική ταινία όλων των εποχών και απέσπασε το 1998 το Όσκαρ Καλύτερης Μουσικής.

Έξυπνη ιδέα, ελάχιστη πλοκή, λιτό αλλά περιεκτικό σενάριο πάνω στο θέμα της ανεργίας. Σε ένα δεύτερο επίπεδο, εκτός από το πρόβλημα της ανεργίας, υπάρχει και αυτό του κύρους του αρσενικού απέναντι στη σύζυγο. Ένας άνεργος είναι ένας ακυρωμένος άντρας. Κατά έναν τρόπο, η απόφασή τους να «κατεβάσουν τα βρακιά» χειροκροτήθηκε από τις γυναίκες τους στο πλαίσιο μιας βαθύτερης ισότητας. 


------------------------------------------------